Mens en samenleving
Omgevingscirkels van Anouk Depuydt in praktijk
Opgroeien in verbondenheid

Anouk Depuydt schuift vijf levensdomeinen (Jochems, 2010) naar voren waarop die verbondenheid gestalte kan krijgen. In haar vijf-cirkel-model of haar omgevingscirkels (Depuydt, Deklerck, & Deboutte, 2001) wil ze de mens opnieuw ver-bind-en met:
- zichzelf
- een andere mens of mensen dichtbij
- de materie
- de sociale omgeving en het levensgeheel.
Voorbeelden van hoe kinderen met verbondenheid op school in aanmerking komen:
-Kinderen die op de speelplaats ruziemaken, leren conflicten met elkaar uit te praten, in plaats van met de leerkracht.
-Als kinderen ontdekken met hoeveel zorg hun schrijf- en schoolgerief gemaakt is, ontwikkelen ze daar een band mee, zodat ze hun pen en lat met meer zorg behandelen.
- Wanneer je leerlingen in contact brengt met het onderhoudspersoneel, zullen de leerlingen wellicht meer respect hebben voor materialen, zoals de pas gepoetste vloer.
Bron:
cursus RZL, Mens en samenleving
Geen opmerkingen:
Een reactie posten