maandag 7 januari 2013


Mens en samenleving
Omgevingscirkels van Anouk Depuydt in praktijk 
Opgroeien in verbondenheid













Anouk Depuydt schuift vijf levensdomeinen (Jochems, 2010) naar voren waarop die verbondenheid gestalte kan krijgen. In haar vijf-cirkel-model of haar omgevingscirkels (Depuydt, Deklerck, & Deboutte, 2001) wil ze de mens opnieuw ver-bind-en met:
- zichzelf
- een andere mens of mensen dichtbij
- de materie
- de sociale omgeving en het levensgeheel.

Voorbeelden van hoe kinderen met verbondenheid op school in aanmerking komen:
-Kinderen die op de speelplaats ruziemaken, leren conflicten met elkaar uit te praten, in  plaats van met de leerkracht.
-Als kinderen ontdekken met hoeveel zorg hun schrijf- en schoolgerief gemaakt is,  ontwikkelen ze daar een band mee, zodat ze hun pen en lat met meer zorg behandelen. 
- Wanneer je leerlingen in contact brengt met het onderhoudspersoneel, zullen de  leerlingen wellicht meer respect hebben voor materialen, zoals de pas gepoetste vloer.

Bron:
cursus RZL, Mens en samenleving

Geen opmerkingen:

Een reactie posten